Ahad, 14 Julai 2019

operasi menyelamat di musim banjir





 Musim hujan dan musim tengkujuh atau musim angin monsun menyebabkan berlakunya banjir di kawasan rendah mahupun kawasan tinggi bergantung kepada keadaan tersebut. Musim hujan, musim tengkujuh atau musim monsun, berlaku dalam tempoh masa setahun sekali apabila kebanyakan daripada purata hujan tahunan berlaku. Ia biasanya berlangsung selama satu bulan atau lebih. Istilah "musim hijau" juga kadang-kadang digunakan sebagai nama panggilan oleh pihak berkuasa pelancongan.


Hasil carian imej untuk musim tengkujuh
musim tengkujuh

Ketika berlakunya kejadian tersebut salah satu agnesi yang terlibat dalam modus operandi ini adalah jabatan bomba dan penyelamat malaysia yang giat menjalankan pemantaun dikawasan-kawasan yang berkemungkinan berlakunya banjir besar yang boleh meragut nyawa.




Hasil carian imej untuk operasi bomba menyelamat ketika banjir
operasi menyelamat



Cara untuk tidak berlakunya kejadian yang tidak diingini anggota bomba akan datang ke tempat yang akan menjadi kawasan banjir dan menasihati penduduk-penduduk yang ada disitu untuk membawa dokumen-dokumen penting dan dinasihati untuk berpindah ketempat yang disediakan oleh kerajaan ketika berlakunya benana banjir bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini..








Tiada ulasan:

Catat Ulasan