Sabtu, 13 Julai 2019

Pengalaman Di rekrut Bomba










Ijazah Pengurusan Awam Dengan Kepujian
Universiti Utara Malaysia
No : 266544
Nama : Fauzi bin Rusli
Pekerjaan : Bomba dan Penyelamat Malaysia
Umur : 25 Tahun
Status : Bujang
Tarikh Lahir : 30/04/1994
 

Assalamualaikum dan selamat malam kat sini aku nak citer sikit bab kerjaya bomba dulu orang tak berapa minat sangat dengan kerjaya bomba ni tapi skrg kerjaya bomba ni dah makin popular di sebabkan ramai pihak yang mempromosi kan kerjaya bomba dari segi filem maka sekarang ni tengah hot la orang panggil abang bomba i love u sebab ada drama pasal bomba tajuk dia pon abang bomba i love u huhuhu..
     Sebelum tu aku nak perkenalkan diri aku dulu  sebelum aku cerita bab kerjaya bomba ni nama aku Fauzi bin Rusli umur aku 25tahun dan kerjaya aku juga sebagai anggota bomba aku baru je berkhidmat kat jabatan bomba ni selama 4tahun dan aku di rekrut di wakaf tapai selepas tu aku di posting kn di langkawi ohh tertinggal negeri kelahiran kat perak teluk intan yopp..


     Ok firstly aku nak cerita rekrut bomba sikit tapi aku nak bagitahu pengalaman aku masa direkrut diwakaf tapai terengganu masa sebelum tu dpt surat  dari spa rekrut 4bln stengah tp bila dh rekrut jadi panjang plak hampir 8bulan masyaallah rekrut tu bkn sesuatu yang indah kawan2. Masa bulan pertama dalam rekrut bomba tu serius aku tak tahu yang rekrut bomba ni hardcore aku ingat kn bese2 je skali kena luar biasa ooo, hari pertama lapor diri kepala kena botak mesin nmbor 1, pastu spotcheked bilik, bagi taklimat apa dan jadual pergerakan serta lantik ajk2 apa la  semua, lepas tu second day kena kawad kaki selama 3minggu masa training kawad tu habis la mengelupas kulit2 muka dgn kepala sebab berjemur dari pagi smpai ke petang selama 3minggu lepas kawad kaki kawad operasi cara nk pakai brg2 bomba dan cara nk padam api serius penat oo stamina kena kuat mental kena padu klau x kompom mental koyak nak benti lepas tu ada lg la training2 dia. Selepas dari tu aku pon habis rekrut dan membuat perbarisan tamat latihan gembira je rasa dpt tamat rekrut tu semua kenangan pahit manis ada masa kt dlm tu hurmmm..
     Pada 2016 bln 5 aku di tempatkan dilangkawi kedah masa tu aku dapat surat kat surat tu tulis persiaran putra kedah xtaw la plak tu langkawi sbb xpnh pegi lngkawi sblum ni.. Masa aku mula2 masuk langkawi ni byk kes lemas,tebuan,pokok tumbang yang lain2 mcm excident rumah terbakar kurang sikit tp byk jgk la hahaha.. Kalau nak tahu ular kt lngkawi ni besar2 oo tedung selar jgn ckp la sekali dia pacak kepala tinggi pinggang bole la klau korang nk usap2 dia hahaha.. Errmm setakat ni jela aku share tak larat aku nak type..
    Akhir kata aku nk mohon la kt netizen2 kt luar mohon jgn kecam kami ckp kami lambat la apa la kami kalau buat ada kes tak penah kami main2 kalau nk ikut gaji kami ni paling rendah antara dgn yg lain tp kami kenangkan tu tanggungjawab kami yg kami kena pikul dan amanah. Terkadang ada sesetengah yg ckp bomba tu keje rilek tlg ubah sebab anda hanya nmpak masa kami senang dan anda takde masa kami penat dan susah mntak tolong kepada semua hargai kami.... 


 SEKIAN TERIMA KASIH







13 ulasan:

  1. harap2 ada rezeki sy dpt kerja bomba satu hari nanti..btw tq kongsi pengalaman..

    BalasPadam
  2. harap lulus ujian fizikel doa kan saya

    BalasPadam
  3. Semoga urusan sy pun dipermudahkan untuk masuk bomba

    BalasPadam
  4. Tuan gred apa tuan? Kalau ada panau lepas tak?

    BalasPadam
  5. Tuan kalau dulu pernah eksiden patah kaki boleh ke ?

    BalasPadam
  6. Salam tuan, berapa lama proses dari exam online sampai ke pangilan rekrut?

    BalasPadam
  7. Salam tuan, berapa lama proses dari exam online sampai ke pangilan rekrut?

    BalasPadam